Lipcowa wartość Barometru Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wzrosła w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 1,9 punktu i wyniosła -11,0 punktu (w skali od -100 do +100). W drugiej połowie 2013 roku spodziewane jest nieznaczne ożywienie gospodarcze – na poziomie pomiędzy 1 a 2 procent – wynika z analiz IBnGR.
Na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpłynęły: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, wzrost bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek inflacji. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Neutralne dla wartości Barometru było utrzymanie się na niezmienionym poziomie dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw.
To już kolejny wzrost notowania Barometru Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej – w czerwcu jego wartość wzrosła (w porównaniu z majem) o 2,6 punktu, a w lipcu o 1,9 pkt.. Pomimo drugiego z rzędu wzrostu notowania Barometru, jego wartość nadal znajduje się znacząco poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Stanowi to potwierdzenie obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników i świadczy o utrzymywaniu się złego stanu koniunktury gospodarczej. Warto jednak zwrócić uwagę, że obecna wartość wskaźnika znalazła się na poziomie najwyższym od września 2011 roku. Może to stanowić zapowiedź poprawy koniunktury i powolnego wzrostu dynamiki spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, w najbliższych miesiącach. Oczekiwanie takie zgodne jest z aktualnymi prognozami IBnGR, według których w drugiej połowie 2013 roku powinno rozpocząć się ożywienie gospodarcze.
Tabela Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość
Nazwa zmiennej |
Przyjęty przedział zmienności |
Poprzednia wartość |
Aktualna wartość |
Wpływ |
Skłonność do zakupów |
[0, 200] |
89,0 |
92,1 |
+0,61 |
BWUK |
[-100, +100] |
-30,2 |
-27,9 |
+0,46 |
Koniunktura w handlu |
[-100, +100] |
-8,2 |
-6,2 |
+0,40 |
Nominalna dynamika kredytów i pożyczek |
[80, 160] |
101,9 |
100,7 |
-0,23 |
Realna dynamika sprzedaży detalicznej |
[80, 140] |
100,1 |
101,2 |
+0,29 |
Dynamika liczby pracujących |
[90, 110] |
99,2 |
99,2 |
0,00 |
Dynamika cen konsumpcyjnych |
[100, 105] |
100,8 |
100,5 |
+0,96 |
Nominalna dynamika wynagrodzeń |
[95, 115] |
103,0 |
102,3 |
-0,58 |
Łączna zmiana wartości BKK |
|
+1,91 |
Naszym atutem jest to, że cały czas wnikliwie obserwujemy rynek i na bieżąco dostosowujemy naszą strategię do zmieniających się realiów gospodarczych. Barometr Carrefour pozwala nam zyskać wiedzę na temat tendencji i zmian na rynku, ma także właściwości prognostyczne, co jest istotne przy podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących kierunków rozwoju firmy na polskim rynku – mówi Jean Anthoine, prezes Carrefour Polska
Słabe wyniki pierwszego półrocza sprawiają wprawdzie, że w całym 2013 roku tempo wzrostu gospodarczego będzie najniższe od ponad dekady, jednak w kolejnych kwartałach sytuacja będzie się poprawiać.
W pierwszej połowie roku tempo wzrostu gospodarczego utrzymywało się na poziomie poniżej jednego procenta, a w drugiej połowie powinno ono osiągnąć poziom między 1 a 2 procent. Ożywienie nie będzie zatem spektakularne – zapowiada dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
W drugiej połowie roku wzrośnie zarówno dynamika konsumpcji jak i inwestycji. Tempo wzrostu inwestycji utrzymywać się będzie jednak nadal na poziomie poniżej zera, a tempo wzrostu konsumpcji będzie dodatnie, choć na niewysokim poziomie. Bardziej znaczącego ożywienia spodziewać się należy dopiero w 2014 roku. Poprawa sytuacji na rynku pracy oraz lepsze nastroje w gospodarce przyczynią się do wzrostu spożycia oraz odwrócenia negatywnych tendencji w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego.
Barometr Carrefour – Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej opracowywany jest na zlecenie Carrefour przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową z częstotliwością miesięczną. Jego zadaniem jest pomiar aktualnego stan u koniunktury w sektorze handlowym w Polsce. Jest wskaźnikiem równoczesnym (coincident indicator) – pokazuje stan koniunktury na bieżąco, a także standaryzowanym, zmieniającym się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują na niekorzystną koniunkturę konsumencką, powyżej – korzystną.
Wartości Barometru Carrefour obliczane są na podstawie wskaźników związanych z bieżącym stanem koniunktury, siłą nabywczą ludności i zachowaniami konsumentów. Przykładowe zmienne, wykorzystane przy tworzeniu Barometru, to skłonność do zakupów, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wartość kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, realna dynamika sprzedaży detalicznej towarów czy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Grupa Carrefour
Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i numerem 2 na świecie.
O Carrefour Polska
Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce blisko 600 placówek: hiper- i supermarkety, sklepy franczyzowe Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. W portfelu Carrefour znajduje się także 40 galerii handlowych skupionych w dużych i średnich miastach, jest także liderem na rynku przymarketowych stacji paliw. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.
Link do strony artykułu: https://wm.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/lipcowy-barometr-carrefour-ozywienie-bedzie-ale-nie-spektakularne